Kemuliaan Rasulullah S.a.w

Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Apabila seorang lelaki itu membangunkan isterinya pada waktu malam, lalu kedua-duanya sembahyang atau sembahyang dua rakaat bersama-sama, nescaya dituliskan bagi mereka dalam kalangan yang mengingati Allah.”

Riwayat Abu Daud

Huraian
i) Qiamullail dilakukan pada waktu malam, sama ada pada permulaan, pertengahan ataupun pada hujung malam iaitu selepas mengerjakan solat Isyak bahkan adalah lebih baik jika ia dilakukan selepas waktu tengah malam. Cara yang paling baik untuk qiamullail adalah tidur terlebih dahulu di mana sebelum tidur hendaklah berwudhuk dan berdoa supaya Allah membangunkan untuk mengerjakan ibadat di malam tersebut
ii) Berjaga pada waktu malam untuk beramal ibadah selepas tidur malam amat besar manfaatnya dan tinggi ganjaran pahalanya di sisi Allah S.W.T.
iii) Bersolat pada waktu malam boleh melahirkan rasa kekuatan jiwa yang mendalam selain satu cara menyucikan hati dan menguatkan iman serta menimbulkan rasa taqarrub yang lebih kepada Allah S.W.T.
iv) Kita hendaklah istiqamah dalam melakukan amal ibadah kerana amalan yang berterusan walaupun sedikit adalah lebih baik daripada amalan yang banyak tetapi hanya dilakukan sekali-sekala sahaja. Sesungguhnya orang yang suka melakukan amal ibadah adalah orang yang memiliki ciri-ciri hamba yang bersyukur.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Leave a Reply